poniedziałek, 3 września 2012

Chutney cebulowe z jabłkami i chilli

Chutney (czyt. czatnej) to gęsty sos używany w kuchni indyjskiej. Sporządzany jest z owoców i warzyw, z dodatkiem rodzynek, czosnku, cebuli, musztardy, octu itp. Używany do potraw mięsnych i wegetariańskich. 

Pierwszy w życiu robiony przeze mnie chutney. Trochę się bałem efektu, bałem się tego połączenia smaku, jednak efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Sos jest słodki, ostry, winny oraz kwaśny. Jednym słowem - fenomenalny.

Idealny do mięsa, wędlin, serów jak również do samego chleba posmarowanego masłem.

Składniki:

5 dużych cebul,
20-25 dag musu jabłkowego,
1/4 l świeżego soku jabłkowego,
4 świeże chilli,
1/2 szklanki cukru (około 10 dag),
2-3 łyżki oleju roślinnego,
sól do smaku,
szczypta kuminu oraz curry.

1. Cebulę pokroiłem w dużą kostkę (około 1x1 cm),
2. Na rozgrzany olej wrzuciłem kumin, curry oraz posiekane świeże chilli, poddusiłem około 1 minuty aż uwolniły się wszystkie aromaty, następnie dodałem pokrojoną cebulę i dusiłem do czasu zeszklenia się cebuli.
3. Do cebuli dodałem mus i sok jabłkowy oraz cukier, dusiłem całość około 25 minut często mieszając. Sos zgęstnieje, zredukuje swoją objętość, będzie lśniący oraz bardziej jednorodny.
4. Gorący sos przełożyłem do wyparzonych słoików. Po wystudzeniu sos należy trzymać w lodówce maksymalnie do 3 tygodni. Aby wydłużyć czas jego przechowywania można sos za pasteryzować gotując zamknięte słoiki przez 15 minut od czasu zawrzenia wody.

Smacznego!!



Brak komentarzy: